Rejselærer 2010-2011

Rejselærer 2010-2011
God påske allesammen!!

søndag den 14. november 2010

Livet!

På Austurbærskóli, hvor jeg er lige nu, har eleverne i 10. årgang forberedt et emne, som de vil fortælle lidt om og diskutere i grupper på tre mand - jeg har hørt meget om sportsgrene, ferie osv - men i denne uge fik jeg noget af en overraskelse. "Jeg vil gerne tale om livet, det er ikke altid let..." sådan startede een af pigerne. Og man skal lige huske de kun har haft dansk i 3 år!! Og sandelig om ikke de også kunne diskutere på dette hersens sprog, som mest lyder som en halssygdom. Ind i mellem er der nogle sande personligheder, som virkelig gør det ekstra oplevelsesrigt at være her. Bare 300.000 mennesker og så alligevel de fleste funktioner dækket! Det er mildest talt beundringsværdigt, og at islændinge ER meget kulturelle mennesker, det møder man straks man lander. I en af de store boghandler fortalte en sød ekspedient mig, at der her op til jul udkommer 900 nye titler på islandsk, ja, her er en forfatter for hver 2,7 person.... ...og så er det det ligesom bliver andet end beundring, mærkeligt måske... kan det nu også passe? Ja, det gør det jo, men "ikke alt der glimrer er guld" - har lige læst en islandsk krimi, endda oversat til dansk, hvor jeg tænker, man sku være forfatter i Island!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Til gengæld er Hallgrimur Helgason fuldstændig forrygende i "En lejemorders guide til et rent hjem" - og rygtet vil vide, at man her i landet ikke har opdaget, at han er fuldstændig genial. Men sådan er der jo så meget

2 kommentarer:

  1. ja men livet er jo da også ganske interessant - jeg kan også anbefale en iskandsk forfatter som skriver så smukt og poetisk, så det er lang tid siden jeg har læst noget lignende - hvis jeg var i et kanonudvalg ville jeg overveje om ikke alle 18 - 25 årige skulle læse den bog. "Áudur Ava Ólafsdóttir modtog i 2008 to islandske litteraturpriser for ’Stiklingen’ og var nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris i år. Det er virkeligt fuldt fortjent! Jeg kan kun give romanen min varmeste anbefaling!" står der blandt andet i en anmeldelse og jeg er meget ening - det er virkelig en smuk og poetisk histoire - man bliver inspireret i forhold til livsanskuelser. Og så er det en page turner - man må bare læse videre. Hovedpersonens projekt viser hvad der kan komme til en i livet, hvis man lader det komme og ikke problematiserer det mere end godt er. Det er godt at tænke med på.

    hilsner fra Dorthe en mørk novemberdag i DK hvor vi venter på vinterkulden, som er varslet af meteorologerne

    SvarSlet
  2. Tak Dorthe den titel vil jeg lige skrive mig bag øret - Så kom kulden da tror jeg,
    Hilsner Else

    SvarSlet