Rejselærer 2010-2011

Rejselærer 2010-2011
God påske allesammen!!

mandag den 27. september 2010

Åh, at være en rejselærer..

Undervisningsmæssigt har mødet med det islandske skolesystem indtil videre ikke givet de store overraskelser – de unge i 9. og 10 klasse fandt sig den første uges tid i den underlige rejselærer fra Danmark uden at sige så meget og nu hvor min afslutning på Laugerlakjærskóli nærmer sig bliver de lidt mere frimodige. Dansk er altså ikke et fag de brænder for, et par af de rigtig dygtige drenge har simpelthen besluttet, at de ikke vil ofre tid på at lære endnu et lille bitte sprog med begrænset udbredelse! Og man kan vel godt til en vis grad følge dem…
Jeg underviser ikke, men deres lærer og jeg planlægger i fællesskab og udnytter at jeg har dansk som modersmål, så eksempelvis skal ALLE elever præsentere et emne på dansk og snakke med mig om det! Der er nogle få som synes at have let ved sproget - enten fordi de har boet i Danmark eller fordi de tør gå imod strømmen og prøve at blive gode til det.  Men generelt er niveauet lavt, de har også kun haft dansk siden 7. klasse.
På et tidspunkt sad nogle drenge og så noget lidt frækt på nettet, og så var det jo oplagt at sige til dem, at de da i det mindste kunne finde noget frækt på dansk, når det nu var dansktime!! Det er jo ikke bevist at humor skader læring – så var det en af de skønne drenge sagde: ” Hvis der var flere lærere ligesom dig her i Island….. så …… så gik det helt galt!”  Og det har han nok ret i!
Og lige i parantes bemærket, så har jeg set Nordlys!!!

2 kommentarer:

  1. Hej Else
    Py ha det går stærkt her, men det er vel samme tidszone på Island:-)
    Spændende at læse om dine udfordringer - hvor må det være op ad bakke,når interessen for faget er så lille. Jeg kører også lidt op ad bakke på et af mine hold - de synes, at det er meget, meget svært at forholde sig refleksivt til deres egen dagligdag - det er så meget lettere at gå i drift. Så det er også noget af en læreproces - både for dem og for mig...
    Jeg føler mig somme tider også som en rejselærer - sidste uge var jeg i København, Middelfart, Kolding, Nordborg og Sønderborg, men det er trods alt inden for landets grænser, og jeg fik weekenden i Aabenraa.
    Ha' det rigtig godt - jeg håber, at du har fået en lejlighed, du trives i.
    Gitte

    SvarSlet
  2. Hej Gitte.
    Ja selvfølgelig, du er da rejselærer! Og det er da op ad bakke ind imellem!! Og man bliver da træt af at skifte hele tiden, samtidig holdes amn også på dupperne, og det kan jeg godt li´- jeg ved det gåt stærkt nede hos jer og et eller andet sted nyder jeg, at jeg ikke skal halse afsted hele tiden her!

    SvarSlet